PAUW-project: Karel Buls
Waarover gaat het?
Tijdens ‘omgekeerde oudercontact’ lichten leerlingen zelf toe welke punten ze hebben behaald en waarom. ‘Omgekeerde oudercontacten’ bieden zowel voor leerlingen als voor leerkrachten voordelen. Leerlingen worden gestimuleerd om te reflecteren over hun leerproces en gedrag en ouders worden ondersteund bij het begeleiden van het leerproces van hun kind. Tijdens het ‘omgekeerd oudercontact’ spreekt het kind zijn eigen ouder en leerkracht aan over zijn competenties aan de hand van een digitaal portfolio. De ouders krijgen op deze manier een beter beeld van waar ze kunnen bijstaan en helpen. Ook krijgen de ouders beter inzicht in de talenten van hun kind. In samenwerking met de secundaire school Karel Buls en de leerlingen van 2A werkte ik aan een talentenproject, waarbij de leerlingen vier sessies lang een beter inzicht kregen in zichzelf en hun studieresultaten. Hun ervaringen verwerkten ze in een digitaal portfolio. Aan het einde van het project vond het ‘omgekeerd oudercontact’ of “a Student-led Conference” plaats.
Wie werkte mee?
Mariam Ziani
Ik zit in het laatste jaar van de lerarenopleiding secundair onderwijs met de keuzevakken Nederlands en islam. Ik was een groot deel van het schooljaar actief in de secundaire school Karel Buls in Laken. Ook mijn onderzoek naar de positieve invloeden van een omgekeerd oudercontact bij de ouders vond plaats op deze school.